Fraud Blocker

Psihologija Treninga – Učenje u Teretani

Picture of Anđela Pavlović

Anđela Pavlović

Anđela Pavlović, psiholog, dugogodišnji plesač i IFBB wellness takmičarka. Sa izraženom ljubavlju za bodibildingom želi da poveća svesnost o značaju psihofizičkog balansa. Radi na tome da unapredi poziciju psihologije u sportu. Svoju strast za pružanjem pomoći ljudima prožima kroz obradu tema stresa, poremećaja ishrane i funkcionalnog odnosa prema hrani i suplementaciji. Sve dodatne informacije možete dobiti na Instagram profilu @andjela_pavlovic_pt.

Sadržaj Posta

Mi smo ono što učimo da budemo – formiranje navika učenjem

Naša ponašanja i stavovi – veliki deo ličnosti se formira upravo kroz iskustva i učenje tokom života. Ljudski mozak ima sposobnost da se prilagodi ali i menja kroz procese kao što su neuroplastičnost što nam omogućava da razvijamo navike i sposobnosti. Imamo mogućnost da menjamo obrasce ponašanja i usvajamo nove veštine i znanja time oblikujemo svoj život. Tako da da, odgovor je – Ljudi mogu da se menjaju.

KAKO SE MEHANIZMI USLOVLJAVANJA MOGU PRIMENITI NA TERETANU?

Klasično uslovljavanje se odnosi na proces učenja gde neutralni stimulus postaje povezan sa stimulusom koji je za čoveka značajan, izazivajući sličnu reakciju. Mogli ste da čujete o Pavlovljevom eksperimentu gde sus a hranom povezivali razne nevezane stimulus (zvono na primer) i ona bi pas na zvuk zvona asocirao da mu dolazi hrana i krenuo da luči pljuvačku.

Kakve veze to ima sa teretanom?

Zvuk bučica ili tegova uopšte može postati povezan sa vežbanjem, tako da sama pojava opreme može podići motivaciju ili dovesti do uzbuđenja kod vežbača. Ako povežemo s tim da se nešto kaon a primer endorfin luči nakon treninga zasigurno će se neka fiziološka reakcija odigrati na pojavu teretane.

Sportisti i vežbači mogu da budu uslovljeni da osećaju uzbuđenje kada bi čuli određenu muziku koju generalno slušaju u toku treninga. Pored muzike, samo mesto, mirisi, pa i svetlo mogu da se povežu sa određenom reakcijom kod čoveka na spomen treninga. Bilo šta iz okoline i u okviru ambijenta u kom se može da se asocira a da vi to i ne primetite.

Malo drugačije učenje jeste instrumentalno uslovljavanje

Operantno uslovljavanje uključuje učenje ponašanja kroz nagrade i kazne. Više ćemo manifestovati ona ponašanja koja su vodila do pozitivnog ishoda za razliku od ponašanja gde nnam se nešto uskraćivalo tj. gde smo bili kažnjavani.

Pozitivno potkrepljenje kao što su pohvale od trenera ili saigrača nakon postizanja cilja (to može biti podizanje veće težine ili postizanje boljeg vremena ili veći broj ponavljanja – šta god) može da poveća verovatnoću da čovek ponovi isto ponašanje i opet uloži jednak ili veći trud. Ovde ubrajamo i sve one nagrade poput medaljica i sertifikata. Sa druge strane negativno potkrepljenje podrazumeva uklanjanje neprijatnog zadatka na primer, kada je sportista postigao određeni cilj, izbegavaće dodatne sprintove, neće ponavljati zadatak nakon postignutog poboljšanja u tehnici. Međutim, u zavisnosti od pristupa i o kom učenju je reč, možemo govoriti i o kazni – negativnim posledicama za neispunjenje zadataka ili lose ponašanje npr. dodatni treninzi ili smanjenje vremena za odmor. Pored davanja neprijatnih stimulacija postoji i uskraćivanje nečega prijatnog kao oblik kazne – smanjivanje slobodnog vremena ili povlastica zbog nesavesnog ponašanja.

Psihologija Treninga Ucenje u Teretani3

DA LI MOŽEMO DA UČIMO KOMBINACIJOM?

Apsolutno i naravno. Čak možemo to i preporučiti. U zavisnosti od ličnosti, od uslova od trenutnih kapaciteta možemo nekada praktikovati jedno a nekada drugo. Najbolje je da procenimo a kao posledica prilagođavanja trenutnim potrebama dolazimo do najboljih rezultata.

Razni pozdravi i rituali pre utakmice jesu klasično uslovljavanje koje može biti povezano sa pozitivnim ishodom ili pobedom, pohvale i nagrade, ali i prethodno spomenute medalje jesu instrumentalno uslovljavanje gde takvo ponašanje sportiste potkrepljujemo – podstičemo da se ponovi opet.

KAKO NAM OVI ALATI MOGU BITI KORISNI?

Razumevanje, adekvatna i pravovremena primena nam mogu biti korisne za prevazilaženje neprijatnosti pa i bola i averzije prema teretani i treningu.

Na primer u prevazilaženju neprijatnosti i bola možemo prieniti klasično uslovljavanje. Možemo povezati vežbanje sa nečim prijatnim, kao što je naša omiljena muzika. Na taj način sam čin vežbanja i sama pomisao na vežbanje postaje povezana sa uživanjem. Uz to, za slučaj da volite da vežbate sa prijateljima, socijalna interakcija može da postane pozitivan stimulus i sam dolazak u teretanu će učiniti prijatnim. Uz postepeno izlaganje, kraće i manje intenzivne treninge izbegavate prekomernu neprijatnost i samim tim, kroz vreme možete da se prilagodite na nešto što, ako bi vas preplavilo, bilo bi vam neprijatno iskustvo.

Gde možemo potkrepiti?
Nagradite sebe nakon svakog uspešnog treninga. Nagdrada može biti mali znak pažnje kao što je odmor, ili pak spa veče ili omiljena hrana. Uz postavljanje malih i dostižnih ciljeva možete ostati motivisani na duže staze. Dodatno, možete ukloniti neprijatnosti. Na primer, možete vežbati da biste smanjili stress ili poboljšali zdravlje – podsećanja na svrhu zbog koje ste se i upustili u nešto mogu doprineti da se osećate motivisanije ili bolje na duže staze. Možda najvažnije, izbegavajte bilo koji vid kazne, restrikcija, ograničavanja jer na taj način možete samo stvoriti još veću averziju prema teretani i treningu.

Psihologija Treninga Ucenje u Teretani1

DA LI JE NEGATIVNO ISKUSTVO NEPROMENLJIVO?

Sve što je naučeno može da se oduči. Ljudi se menjaju, navike se menjaju. Uz pomoć psihologa ili psihoterapeuta možete da osmislite zadatke bađš krojene za vase želje i potrebe da promenite navike koje vam smetaju ili koje vam više odmažu nego pomažu na dnevnom nivou ali i na dugoročne staze.

Uvek možete odabrati teretanu koja ima prijatnu atmosferu, dobru ventilaciju, udobnu opremu, ljude koji su prijatni… Možete i da formirate vlastite rituale, popijte omiljenji napitak pre treninga ili koristite određeni miris koji vam je prijatan. Korišćenje aplikacije za praćenje napredaka uz pohvale na primer za svaki 20 trening ili podignutu veću kilažu može doprineti osećaju podrške i očuvati motivaciju, mogu doprineti da se osećamo prijatno.

DA LI I NAVIKE U ISHRANI UČIMO?

Optimalna ishrana, nutritivno bogata i balansirana ishrana ako se konzumira u prijatnom okruženju ili sa prijatnim ljudima, koji nam znače, od malena pozitivno se asocira sa tim i onda u svakodnevnom životu ne vidimo problem ni prepreku da to praktikujemo na dalje. Odličan dodatak bi bio kada bi osoba uživala u pripremi hrane. Kuvanje sa porodicom ili partnerom uz zabavu i osmeh može povećati sklonost ka zdravoj ishrani. Uz to uvek je opcija nagraditi sebe za svaki izbor koji ima doprinos vašem psihofizičkom zdravlju. Možete kupiti sebi novu majicu ili isplanirati poseban događaj – sve u cilju davanja nagrada za postizanje cilja. Ako bismo bili iskreni, i od prijatelja da čujemo pohvalu za izgled (pozitivno potkrepljenje) motivisaće nas da nastavimo to što smo radili do sad.

KAKO IZMENITI PONAŠANJE?

Lako je reći, lako je psiholozima ili svakome ko je iole upoznat sa svim konceptima učenja. Ali kako objasniti čoveku koji nije imao kontakata sa tim a želi da radi na sebi i svojim navikama?

1. Objasniti koncept učenja

Prvenstveno u kratkim crtama potrebno je objasniti da klasično uslovljavanje uključuje dva događja, jedan postaje znak da sledi drugi. Ako osoba oseća stress jer ulazi u teretanu, moguće je da je teretana postala povezana sa tim osećajem zbog nekog negativnog iskustva. Potrebno je “uloviti” osećaj i razlog, nakon toga naći dokaze da takav osećaj nije uvek opravdan i da situacija može biti drugačija.

Objasnite da klasično uslovljavanje uključuje povezivanje dva događaja, tako da jedan postane znak za drugi. Na primer, ako neko oseća stres kada ulazi u teretanu, moguće je da je teretana postala povezana sa osećajem stresa zbog prethodnih neprijatnih iskustava.

Onda instrumentalno uslovljavanje, putem nagrade ili kazne. Ako je osoba doživela bol ili sramotu tokom treninga i vežbanja izbegavaće teretanu kako bi ujedno i izbegla negativne posledice.

2. Identifikacija negativnih asocijacija

Dalje, potrebno je zamoliti osobu da identifikuje, pronađe i imenuje konkretne situacije koje izazivaju negativne asocijacije. Potrebno je postaviti pitanje tipa:

  • Kada tačno osećate neprijatnost ili bol u vezi sa teretanom ili sportom kojim se bavite?
  • Da li postoji određeni događaj ili niz događaja koji su povezani sa ovim osećajem?

3. Razumeti okidače (trigger points) i reakcije

Potrebno je, nakon konkretne identifikacije situacija otkriti tačne tačke. Pitanjima na primer:

  • Da li se negativna osećanja pojavljuju kada vide određenu opremu, prostor ili osobu?
  • Koje misli ili osećanja se javljaju neposredno pre nego što odluče da ne idu u teretanu?

4. Promena negativnih asocijacija

Postoje određeni principi koje možemo primeniti. Postepeno izlaganje u kontrolisanim uslovima može pomoći smanjivanju negativnih asocijacija. Tu ne govorimo samo o treningu nego na primer i uključivanje više kalorija u slučaju da postoji strah od hrane ili gojenja i slično. Nakon postepenog izlaganja uvek možemo uključiti pozitivne asocijacije i aktivnosti koje osoba voli. Poput slušanja omiljene muzike do gledanja serije dok je na traci za trčanje. Onda, možemo uvesti nagrade i pohvale za svaki napredak bez obzira koliko on mali ili veliki bio. Postavljane realnih ciljeva koji su dostižni smanjuje osećaj neuspeha i povećava motivaciju.

5. Praćenje napretka i prilagođavanje

Praćenje napretka osobe i prilagođavanje strategije prema potrebi može uključivati redovne razgovore o osećanjima i iskustvima. Vođenje dnevnika gde se prate osećanja, napredak i asocijacije. Ovaj postupak može pomoći u identifikaciji obrazaca i dodatno pojačati pozitivne asocijacije.

Zaključak je da smo, kao ljudi, proizvod onoga što učimo i čemu se izlažemo. Naša sposobnost učenja i prilagođavanja kroz život omogućava nam da oblikujemo svoje navike, ponašanja i stavove. Kroz mehanizme klasičnog i instrumentalnog uslovljavanja, kao i kombinaciju njihove primene, možemo uticati na svoje ponašanje i razviti pozitivne asocijacije prema aktivnostima poput vežbanja ili zdrave ishrane. Promenom negativnih asocijacija i postavljanjem realnih ciljeva, uz podršku i pozitivno potkrepljenje, možemo postići trajne promene i unaprediti kvalitet života. Kroz sve ove procese, važno je razumeti da je moguće transformisati svoje navike i ponašanje uz pravilan pristup i kontinuirani rad na sebi.

Mi koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj web stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste zadovoljni sa njom.